Voorstellen sectievergadering 2017, voor seizoen 2018

Snel naar:

Brandstof 1:8 NK

BC08 - Voorstel 1

Ingediend op:2017-10-10 21:41:21Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:10.5Artikel:10.2.4
Oude tekst:
Kwalificaties:
Bij droog weer tellen 2 van de 3 best behaalde kwalificatieresultaten, gebaseerd op een
puntensysteem per kwalificatieronde, waarbij per ronde de snelste rijder 0 punten scoort, de 2e
rijder 2 punten, de 3e rijder 3 punten, etc. (De rijder met de minste punten staat het hoogst
gekwalificeerd)
Bij nat weer bepaald het beste heat resultaat van elke rijder de indeling in de ABC finales.
Nieuwe tekst:
Kwalificaties:
het beste heat resultaat van elke rijder bepaald de indeling in de ABC finales.
Uitleg:
1 telde kwalificatie heat geeft meer spanning tijdens de kwalificaties
 

BC08 - Voorstel 2

Ingediend op:2017-10-10 21:46:58Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:10.4Artikel:10.1.13
Oude tekst:
Niet bestaand dus aanvulling
Nieuwe tekst:
10.1.13 Startnummer Bij het verstrekken van de startlicentie word ook het startnummer voor het hele seizoen verstrekt . Dit startnummer dient duidelijk op de voorzijde , linkerzijde en rechterzijde zichtbaar te zijn . Dit startnummer mag zowel gespoten als geplakt te zijn . Het startnummer moet een zwartnummer zijn op een witte ondergrond.
Minimale maar moet 5 bij 5 cm zijn.
Uitleg:
Het is tijd en geld verspilling om gedurende een wedstrijd verschillende keren nummers te moeten plakken terwijl dit nergens meer voor nodig is . Tevens worden nummers vaak verloren door vocht of vettigheid
 

BC08 - Voorstel 3

Ingediend op:2017-10-15 10:57:30Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:10.6Artikel:10.2.8 Regen
Oude tekst:
gebruiken.Het criterium voor een nat verklaring is als de
rondetijden van de betreffende heat 20% langzamer zijn dan de normale rondetijden van de
betreffende heat . Dit wordt onder andere door middel van een bord medegedeeld.Indien het
verschil in rondetijden weer minder dan 20% is wordt de baan weer droog verklaard en wordt het
bord NAT vóór de volgende heat of finale serie weer weggehaald.
Nieuwe tekst:
De definitie van een natte heat is wanneer alle rondes in natte omstandigheden zijn gereden.
Uitleg:
Met het NK in Rucphen was er een heat wat in de laatste 2 rondes wat regen kreeg. Omdat bij een droogverklaring van die heat daardoor bepaalde mensen buiten de A-finale zouden vallen was de bestaande criteria een discussiepunt. Bij een natverklaring van deze heat zou het voor de andere heat totaal oneerlijk zijn om nog in het volle natte een resultaat te zetten.
 

BC08 - Voorstel 4

Ingediend op:2017-10-15 11:15:15Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:10.3Artikel:10.1.10 Banden
Oude tekst:
De rijders hebben de plicht per wedstrijd tenminste vier setjes (van vier) hand-out banden van
de bandenleverancier (tegen betaling) af te nemen, ongeacht of de wedstrijd eventueel op andere
banden dan de hand-out verreden wordt, zoals in geval van regen. Deze verplichting vervalt
indien de rijder zich voor de wedstrijd tijdig heeft afgemeld.
De hand-out banden worden uitgereikt voor elke heat/finale bij het ingaan van de pits bij
voorkeur in een afgeschermde ruimte. (tent/tafel/hek).
Nieuwe tekst:
Toevoeging: Vooruit betaalde banden zijn eigendom van de rijder en heeft er ten alle tijden recht op. Als de rijder wegens omstandigheden niet bij een race aanwezig is of na de race vergeet zijn resterende sets af te nemen mogen deze alsnog bij de volgende race afgenomen worden.
Uitleg:
Mij met 1 set overkomen, moest dan 5 euro extra betalen om alsnog de set te mogen afnemen of het te laten schieten en de 16.50 als verlies nemen. Bij de ENS zou hetzelfde zijn, maar we zijn geen commerciele ENS, we zijn de NOMAC
 

BC08 - Voorstel 5

Ingediend op:2017-11-12 14:27:25Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:Artikel:10.1.10 Banden
Oude tekst:
De rijders hebben de plicht per wedstrijd tenminste vier setjes (van vier) hand-out banden van
de bandenleverancier (tegen betaling) af te nemen, ongeacht of de wedstrijd eventueel op andere
banden dan de hand-out verreden wordt, zoals in geval van regen. Deze verplichting vervalt
indien de rijder zich voor de wedstrijd tijdig heeft afgemeld.
De hand-out banden worden uitgereikt voor elke heat/finale bij het ingaan van de pits bij
voorkeur in een afgeschermde ruimte. (tent/tafel/hek).
Voor elke heat of finale dienen de rijders op een nieuwe set hand-out banden te starten. Tevens
dienen rijders die doorstromen naar een hogere finale en- / of bandenwissels doen, tegen
betaling extra sets hand-out banden aan te schaffen.
Het is verboden met een zogenaamde shoremeter ontvangen banden op hardheid te controleren,
banden dienen op de auto gemonteerd te worden zoals ze verkregen zijn. Het is alleen
toegestaan het gat bedoeld voor de wielas met een zogenaamde “ruimer” te bewerken. Het is niet
toegestaan andere banden dan de zojuist verkregen hand-out banden mee te nemen de pitstraat
in.

Voorafgaande aan het seizoen, wordt de exacte procedure rondom de hand-out banden alsmede
het merk, de prijs en de door de bandenleverancier gewenste c.q. mogelijke betaalmethode(s)
door het sectiebestuur via de NOMAC website naar de rijders gecommuniceerd.
Nieuwe tekst:
De rijders hebben de plicht per wedstrijd tenminste één set hand-out banden van de bandenleverancier (tegen betaling) af te nemen, ongeacht of de wedstrijd eventueel op andere banden dan de hand-out verreden wordt, zoals in geval van regen. Deze verplichting vervalt
indien de rijder zich voor de wedstrijd tijdig heeft afgemeld.

De hand-out banden worden uitgereikt voor elke heat/finale bij het ingaan van de pits bij
voorkeur in een afgeschermde ruimte. (tent/tafel/hek). De hand-out banden worden ingenomen na elke heat direct na technische keuring.

Rijders bepalen zelf voorafgaand / gedurende de race het aantal benodigde banden en kunnen tegen betaling extra sets hand-out banden kopen.

De leverancier verzorgd de uitgifte, inname en distributie van de banden gedurende de race.

Het is verboden met een zogenaamde shoremeter en schuifmaat ontvangen nieuwe banden op hardheid en omvang te controleren, banden dienen op de auto gemonteerd te worden zoals ze verkregen zijn. Het is alleen toegestaan het gat bedoeld voor de wielas met een zogenaamde “ruimer” te bewerken. Het is niet toegestaan andere banden dan de zojuist verkregen hand-out banden mee te nemen de pitstraat in.

Voorafgaande aan het seizoen, wordt de exacte keuze rondom de hand-out banden alsmede
de merken, en de door de bandenleverancier gewenste c.q. mogelijke betaalmethode(s)
door het sectiebestuur via de NOMAC website naar de rijders gecommuniceerd.
Uitleg:
Alleen op deze manier maken we het goedkoper en breder gedragen binnen de sectie.
 

BC08 - Voorstel 6

Ingediend op:2017-11-12 15:56:53Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:Artikel:
Oude tekst:
De rijders hebben de plicht per wedstrijd tenminste vier setjes (van vier) hand-out banden van
de bandenleverancier (tegen betaling) af te nemen, ongeacht of de wedstrijd eventueel op andere
banden dan de hand-out verreden wordt, zoals in geval van regen. Deze verplichting vervalt
indien de rijder zich voor de wedstrijd tijdig heeft afgemeld.
De hand-out banden worden uitgereikt voor elke heat/finale bij het ingaan van de pits bij
voorkeur in een afgeschermde ruimte. (tent/tafel/hek).
Voor elke heat of finale dienen de rijders op een nieuwe set hand-out banden te starten. Tevens
dienen rijders die doorstromen naar een hogere finale en- / of bandenwissels doen, tegen
betaling extra sets hand-out banden aan te schaffen.
Het is verboden met een zogenaamde shoremeter ontvangen banden op hardheid te controleren,
banden dienen op de auto gemonteerd te worden zoals ze verkregen zijn. Het is alleen
toegestaan het gat bedoeld voor de wielas met een zogenaamde “ruimer” te bewerken. Het is niet
toegestaan andere banden dan de zojuist verkregen hand-out banden mee te nemen de pitstraat
in.

Voorafgaande aan het seizoen, wordt de exacte procedure rondom de hand-out banden alsmede
het merk, de prijs en de door de bandenleverancier gewenste c.q. mogelijke betaalmethode(s)
door het sectiebestuur via de NOMAC website naar de rijders gecommuniceerd.
Nieuwe tekst:
Banden vrij, smeren toegestaan mits reukloos.
Uitleg:
Extra tuningsitem naast alle reeds bestaande parameters.
Meer grip, rijd dus beter.
Kosten smeren vallen in het niet in verhouding met jaarbudget.
Extra werk is minimaal in verhouding met algemene voorbereidingstijd.
 

BC08 - Voorstel 7

Ingediend op:2017-11-12 16:24:11Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:Artikel:
Oude tekst:
geen
Nieuwe tekst:
Toewijzing startplaatsen Europees en Wereld Kampioenschap

Bij toewijzing voor EK/WK wedstrijden wordt eerst gekeken naar de desbetreffende rijder zijn/haar recente internationale wedstrijdresultaten en daarna naar de nationale resultaten.
Uitleg:
 

BC08 - Voorstel 8

Ingediend op:2017-11-12 20:43:59Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:Artikel:10.1.10 Banden
Oude tekst:
Voorafgaande aan het seizoen, wordt de exacte procedure rondom de hand-out banden alsmede het merk, de prijs en de door de bandenleverancier gewenste c.q. mogelijke betaalmethode(s) door het sectiebestuur via de NOMAC website naar de rijders gecommuniceerd.
Nieuwe tekst:
Voorafgaande aan het seizoen schrijft het Nomac sectiebestuur via de Nomac website een opdracht uit waarbij de Nomac opzoek gaat naar een geschikte bandenleverancier voor het leveren van zogenaamde "hand-out banden" voor het komende wedstrijdseizoen, waarbij i.i.g. de prijs per set van 4 banden niet boven de door de EFRA gestelde prijs uitkomt. Na de Nomac ALV wordt de gekozen leverancier alsmede de exacte procedure rondom de hand-out banden, het merk, de prijs en de door de bandenleverancier gewenste c.q. mogelijke betaalmethode(s) door het sectiebestuur via de NOMAC website naar de rijders gecommuniceerd.

Mocht er (binnen redelijke termijn) voorafgaand aan de start van het seizoen geen (geschikte) bandenleverancier gevonden worden, zal de banden keuze voor de rijders vrij zijn, waarbij ook het smeren van de banden (mits reukloos) zal worden toegestaan.
Uitleg:
lijkt me duidelijk.

Het is OF handout, OF smeren vrij.
Maar om te voorkomen dat we straks 1 leverancier hebben voor 25,- per setje banden, en de bijkomende golf van commentaar die dat dan weer zal opleveren, even een plafond instellen.
Bij EFRA is de prijs voor een hand-out band voor komend seizoen 18,-
 

BC08 - Voorstel 9

Ingediend op:2017-11-12 21:16:05Klasse:Brandstof 1:8 NK
Pagina:Artikel:
Oude tekst:
geen
Nieuwe tekst:
Onder droge weersomstandigheden zal er op de zaterdag tussen 12.00 en 16.00 uur in gescheiden groepen gereden worden. Elk 1e half uur van het uur is voor de Nomac cup rijders, het 2e half uur van het uur is voor de NK klasse rijders.
Uitleg:
Dit is zowel voor de NK klasse rijders als de Nomac klasse rijders gewoon slim om te doen. Het snelheidsverschil tussen beide klassen is duidelijk aanwezig, maar het geeft vooral de Nomac rijders de kans goed te trainen i.p.v. constant aan de kant te moeten. Van 10 tot 12 en na 16 is het gewoon vrij, dus ruimte zat.
 

Brandstof 1:8 NOMAC

BC08-NOMAC - Voorstel 1

Ingediend op:2017-11-02 19:42:59Klasse:Brandstof 1:8 NOMAC
Pagina:geen ideeArtikel:geen idee
Oude tekst:
verplichte hand out banden 4 sets min
Nieuwe tekst:
geen hand out meer
Uitleg:
om de kosten te drukken en wil zelf bepalen met welke banden ik rij en niet verplicht worden door andere
 

BC08-NOMAC - Voorstel 2

Ingediend op:2017-11-02 19:57:44Klasse:Brandstof 1:8 NOMAC
Pagina:geen ideeArtikel:geen idee
Oude tekst:
geen idee
Nieuwe tekst:
voorstellen die de rijders aangaat alleen stemmen door rijders en niet door clubs of sectie
Uitleg:
 

BC08-NOMAC - Voorstel 3

Ingediend op:2017-11-08 12:55:25Klasse:Brandstof 1:8 NOMAC
Pagina:Artikel:
Oude tekst:
Nieuwe tekst:
MBC De Sluis schrappen uit de 1/8 planning
Uitleg:
Afgelopen NK was geen wedstrijd omdat we geen offroad wagen bij ons hadden.
- Bladeren, en geen intentie tot schoonmaken.
- Hoge kraskanten, hierdoor veel schade aan andere gebracht.
- Veel aarde/zand op/langs de baan.
- Geen grip, en geen intentie hier iets aan te doen.
 

Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC

BC10-NK - Voorstel 1

Ingediend op:2017-11-09 13:23:20Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:1Artikel:Nieuw
Oude tekst:
not applicable
Nieuwe tekst:
Via deze weg wil via de 1/10 brandstof wil ik voorstellen om de mogelijkheden te bespreken van een nieuwe sectie te weten Brandstof 1/8 GT of welke naam dan ook oppertuun mag zijn. Het afgelopen jaar zijn er onder de 1/10 brandstof vlag een aantal merkgebonden GT races gehouden. Ik wil daarvan af. Ik wil voorstellen hangende de groei van de GT om in 2018 reeds te starten met de Open GT klasse. Of dit direct een seperate sectie moet worden is de vraag aangezien hier naar ik begrepen heb minimaal 7 gelicenseerde deelnemers voor nodig zijn. Wel kunnen we kiezen gelijkend het format in 2017 als onderdeel van de 1/10 BC. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het in 2017 merkgebonden is geweest aangezien dit in strijd is met de uitgangspunten van de Nomac.
De 1/10 brandstof loopt achteruit. Met hoeveel weet niemand maar met enige zekerheid kunnen we stellen dat een paar extra handjes op de 1/10 brandstof dagen geen kwaad kan.
Met andere woorden: Hierbij het verzoek om dit te bespreken waarbij mijn voorstel is om in 2018 de GT klasse nog steeds onderdeel te laten zijn van de 1/10 brandstof weekenden maar dan wel met een open klasse. Uitgangspunt zijn de IFMAR GT regels die elders ook worden toegepast waarbij we voor onze races een beperking opleggen qua motor, uitlaat en banden (controlled).
Uitleg:
 

BC10-NK - Voorstel 2

Ingediend op:2017-11-09 15:08:17Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:11.1Artikel:11.1.2
Oude tekst:
In de BC10 klasse moet een Novarossi N12T1 of Sturm (Novarossi bestelnummer: N12T1 of Sturm) motor gebruikt worden. Modificaties aan de motor, uitlaat, bocht of carburateur worden bestraft met royeren van de deelnemer voor het kalenderjaar.
Het is alleen toegestaan om andere gloeipluggen dan standaard te gebruiken.

Revisie of reparatie van motoren dient te geschieden met de orginele onderdelen comform de onderdelenlijst van Novarossi.

Het gebruik van een EFRA-goedgekeurde inlaatgeluiddemper (zgn. INS-box) is verplicht. De demper dient in originele staat te worden gebruikt. Deze verplichting vervalt indien de heat of (sub-) finale tot “nat” wordt verklaard door de wedstrijdleiding.
De inlaatgeluiddemper moet een EFRA type goedkeuring hebben e.e.a conform de lijst die EFRA heeft gepubliceerd.

In de BC10 Klasse moet een Hipex 1/10 Low Noise exhaust (bestelnummer MA120028 EFRA nummer 2673) met de Hipex 35LN(bestelnummer CL120036) bocht gebruikt worden.
Modificaties aan de uitlaat of bocht worden bestraft met royering van de deelnemer voor het kalenderjaar.
Nieuwe tekst:
In de BC10 klasse moet een Novarossi N12T1 of Sturm (Novarossi bestelnummer: N12T1 of Sturm) of Sonic PSS .12 (Sonic bestelnummer: #SO PS.12) motor gebruikt worden.
Het is alleen toegestaan om andere gloeipluggen dan standaard te gebruiken.

Revisie of reparatie van motoren dient te geschieden met de orginele onderdelen comform de onderdelenlijst van Novarossi en Sonic.
Onderdelen mogen niet tussen Sonic en Novarossi motoren uitgewisseld worden.

Het gebruik van een EFRA-goedgekeurde inlaatgeluiddemper (zgn. INS-box) is verplicht. De demper dient in originele staat te worden gebruikt. Deze verplichting vervalt indien de heat of (sub-) finale tot “nat” wordt verklaard door de wedstrijdleiding.
De inlaatgeluiddemper moet een EFRA type goedkeuring hebben e.e.a conform de lijst die EFRA heeft gepubliceerd

In de BC10 Klasse moet een Hipex 1/10 Low Noise exhaust .(bestelnummer MA120028 EFRA nummer 2673) met de Hipex 35LN(bestelnummer CL120036) bocht gebruikt worden. De bocht gaat zeer strak over het Sonic uitlaatrubber. Derhalve mag uitsluitend de flens aan de motorzijde van de bocht iets verruimd worden. De ingang van de bocht mag hierdoor niet aangepast worden!
Modificaties aan de motor, uitlaat, bocht of carburateur worden bestraft met royeren van de deelnemer voor het kalenderjaar.
Uitleg:
Opnemen sonic motor in competitie. Verminderd afhankelijkheid van enkele leverancier op langere termijn.
 

BC10-NK - Voorstel 3

Ingediend op:2017-11-09 15:11:17Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:11.2Artikel:11.1.4
Oude tekst:
– Als een heat of finale nat wordt verklaard door de wedstrijdleiding is de banden keuze vrij;
Nieuwe tekst:
– Als een heat of finale nat wordt verklaard door de wedstrijdleiding moet een van volgende banden gebruikt worden:

De standaard foam band zoals bij droog weer wordt gebruikt
De pit-shimizu D01J (dunlop) D20 24mm regenband
De Sorex 32R
De Volante V3 Tough 36R (artikelnr V3T-PG36R)
Uitleg:
Wens vanuit rijders om regenbande keuze te beperken. Gekozen is voor 2 goed verkrijgbare slick electrobanden en de pit shimizu regenband die al lange tijd de standaard regenband bij electro is
 

BC10-NK - Voorstel 4

Ingediend op:2017-11-09 15:20:33Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:11.4Artikel:11.2.3
Oude tekst:
Geen, is toevoeging aan huidige tekst
Nieuwe tekst:
dagindeling:

Tijdens de vrije training op zaterdag en zondag ochtend rijden de BC10 NK rijders gescheiden van eventuele gast klassen. Afhankelijk van het aantal aanwezige rijders wordt een redelijke verdeling gemaakt, waarbij minimaal 30 minuten van ieder uur voor de NK rijders beschikbaar moet zijn.

De planning van de racedag is er op gericht om de laatste finale om 16:50 te laten finishen. Later mag indien het circuit het toelaat en dit wenselijk geacht wordt. Het doel is om ruimte in kwalificatie, lunch en finale schema te houden.
Uitleg:
Gescheiden rijden van bc 10 nk rijders en rijders van een eventuele gastrace is wenselijk gebleken. Vastleggen in reglement voorkomt discussie op zaterdag.

Tijdschema was afgelopen jaar regelmatig krap ingedeeld terwijl er tijd overbleef. Dat leidt tot problemen met hulp etc.
 

BC10-NK - Voorstel 5

Ingediend op:2017-11-09 15:27:56Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:11.4Artikel:11.2.3
Oude tekst:
Finales:
Op basis van het kwalificatie klassement worden de finales opgemaakt volgens het ABC systeem. Alle finales duren 20 minuten. De finales worden allemaal 2 keer verreden.
De A finale bestaat altijd uit 10 rijders. De B en C finales worden evenredig verdeeld onder het resterend aantal rijders tenzij er 20 deelnemers of minder zijn. dan worden alleen A en B finale verreden.
Nieuwe tekst:
De A finale bestaat in principe uit 10 rijders. De B en C finales worden evenredig verdeeld onder het resterend aantal rijders.
Indien er 20 rijders of minder zich kwalificeren voor de finales dan worden alleen A en B finale verreden.
Als er minder dan 16 rijders zich kwalificeren voor de finales worden de finale plaatsen als volgt ingedeeld: de top 8 start in de A finale, de rest in de B finale.
Bij 11 of minder gekwalificeerde rijders start iedereen in de A finale.
Uitleg:
Afgelopen jaar zijn er ad hoc wijzigingen geweest in finale indelingen. Dit ging in gied overleg met rijders, maar met eventuele belangen in punten toekenning is het niet zeker dat dit altijd in goed overleg kan gaan.

Door de finale indeling op bovenstaande wijze te doen, is het vooraf duidelijk en is er zoveel mogelijk een goed spreiding van rijders.
 

BC10-NK - Voorstel 6

Ingediend op:2017-11-12 10:10:19Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:Artikel:
Oude tekst:
Geen
Nieuwe tekst:
Voorstel: Herkenbaarheid bodies.

Voor herkenbaarheid van de deelnemers op de baan tijdens de race moeten de bodies worden voorzien van tenminste twee duidelijk zichtbare kleuren.

Herkenbaarheid is hier het sleutelwoord: de kleuren moeten duidelijk genoeg zijn om onderscheid te kunnen maken vanaf de rijdersstelling tijdens de race.

Het kleuren van alleen de vleugel op de body is niet voldoende.
Uitleg:
Tijdens de afgelopen races was onderscheid tussen verschillende rijders niet goed te bepalen, vanwege vrijwel dezelfde kleuren kappen. Dit is storend voor het race verloop en kan het beste opgelost worden met bodies in meerdere kleuren.
 

BC10-NK - Voorstel 7

Ingediend op:2017-11-12 10:15:42Klasse:Brandstof 1:10 200mm - NK / NOMAC
Pagina:Artikel:
Oude tekst:
Geen
Nieuwe tekst:
Voorstel: finale heatindeling bij 15 tot 11 deelnemers.

Indien het aantal deelnemers van de B-finale te gering is, zal een alternatieve indeling worden aangehouden.

Dit om ook de b-finale bij dit aantal deelnemers vulling te geven en aantrekkelijk te houden.

De verdeling van het totaal aantal deelnemers wordt aangepast.

In dat geval gaat de 8-regel in:
# rijders A-finale B-finale
15 8 7
14 8 6
13 8 5
12 8 4
11 11
Uitleg:
Afgelopen jaar is meerdere keren de finale indeling aangepast om ook in de B-finale voldoende vulling te krijgen. Daarbij is in samenspraak met de wedstrijdleiding/bestuur en rijders afgeweken van het huidige regelement. Resultaat was een spannendere B-finale.